Etappe 18, Deggenhausertal (120 km / 600 hm)

Afgelopen nacht hebben we nog een stortbui over ons heen gekregen, maar vanmorgen was het gelukkig droog, op de tent na. Nadat we zijn opgestaan, en onze spullen hadden ingepakt zijn we op de camping een ontbijtje gaan nuttigen.

De tent stond nog te drogen, die zouden we later wel inpakken. Na het ontbijt pakten we tent nog vochtig in, maar nadat deze in de tas zat begon het lichtjes te regenen. Deze keer hadden we geluk met inpakken.

In de regen vertrokken we in richting van de Bodensee. Het eerste gedeelte van de route ging geleidelijk aan omhoog, we klommen richting de 850 meter. Vanaf nu ging het bergafwaarts met zo nu en dan een stevige kuitenbijter in richting van de Bodensee. Eenmaal beneden aan de Bodensee, fietsten we naar het zeer toeristische Lindau. We vonden onze weg tussen de vele toeristen met paraplu's, en door een file van auto's door deze stad. Jammer van het slechte weer want dit maakte de stad toch minder fraai. Hier wilden we snel weer weg. Van het slenteren kregen we het koud.

Bij het uitrijden van de stad moesten we nog halt houden voor een spoorwegovergang. Hier stonden al vele Bodensee (fop)fietsers met bagage te wachten om hun reis te vervolgen. Nadat er twee treinen waren gepasseerd konden we dan eindelijk op weg. We schoten meteen weg om een beetje tempo te maken om het warm te krijgen. Blijkbaar hadden we een omweg genomen,want een stuk verderop waar het even steil omhoog ging, en wij ons naar boven hesen werden we voorbijgereden door een stel fietsers zonder bepakking en met sandalen aan. Eenmaal boven gingen ze voor ons fietsen en moesten wij in de remmen. We schakelden meteen wat tandjes bij en gingen eens even het tempo opvoeren. Het werd inenen zeer stil achter ons. Het leek wel of ze in rook waren opgegaan.

Een paar kilometer verder kwamen we in een dorpje met een lokale bakker. Hier zijn we gestopt voor een lekkere warme bak Milchkaffee met een paar gebakjes. Toen we ons genesteld hadden zagen we de achtergelaten fietsers passeren, blijkbaar waren ze dus toch niet in rook opgegaan.

Na onze lunch wilden we weer op weg, en bij het buitengaan van de bak mij er stootte we op een Italiaan die alles wilde weten van onze reis. Na het uitwisselen van ervaringen van de fietsreis naar Rome konden we dan niet veel later weer op weg. Half nat begonnen we weer aan onze verdere reis. Het was inmiddels al weer harder gaan regenen. Gelukkig gingen we nu van de Bodensee fietsroute af en konden we weer zonder te zigzaggen verder. De fietsers met Poncho's en hoesjes over hun helmen, het zijn eerder condomen voor de helm om geen nat hoofd te krijgen, lieten we nu achter ons. Volgens ons moet het moeilijk fietsen zijn met die vuilniszakken over het stuur getrokken(poncho's).

We kwamen nu weer in wat heuvelachtig gebied en hoefden niet ver weer naar de camping. In Oberteuringen waren we op de kaart aan het kijken hoe ver het nog was en of er in het dorp van de camping nog wel een supermarkt aanwezig was. Bij het bekijken van de kaart kwam er een man vragen of we hulp nodig hadden. Hij zei dat er om de hoek een Lidl lag en dat erbij de camping geen winkel was. We bedankte de man en gingen meteen naar de winkel om de boodschappen voor twee dagen te doen. Echter we kwamen er achter onder het fietsen dat er wel nog een supermarkt op onze route aanwezig was. Nu moesten we nog 10 km over licht heuvelachtig terrein om op deze familie camping te komen, waar we te horen kregen dat dit een camping was voor fietsers op doorreis naar Rome.

Op deze camping is dan ook aan alles gedacht voor de fietser. We zitten hier droog onder een overkapping aan een wijntje om lekker op te warmen van de verregende dag.