Fabro

Etappe 19, Bolsena (102 km / 964hm)

Deze morgen hadden we alle tijd om na het ontbijt rustig aan op de fiets te stappen, daar het een rustige dag zou worden volgens ons.

Om 9.00 begonnen we aan de afdaling om in Graciano te geraken, vanaf dan zou het voor de volgende 30 km over vlakke grindpaden gaan, die hier zwaar lopen. ( dus niks rustig aan). Na 10 km over deze grindpaden gedokkerd te hebben, viel bij mij de bagage van de fiets. Deze lag met drager en al achter de fiets. Ik stond ineens stil, bleek dat mijn bagagedrager was afgebroken, Wat nu? Zondag in Italie, de eerste fietsenmaker pas over 50km . Gelukkig had ik een stuk touw bij me waarmee ik de drager weer vastgemaakt heb aan de fiets. Toen de bagage erbovenop , en dit alles met een spanband aan de fiets vastgemaakt. Kijken of dit gaat werken.

De volgende kilometers waren een ware beproeving van mijn reparatie, en wat bleek; het heel zooitje zat nog steeds op zijn plaats. Nu ter plaatse zit alles nog steeds vast. Als alles zo blijft, dan fietsen we met deze noodreparatie gewoon naar huis. In Chiusi kwam er eindelijk een einde aan de hel. Nu konden we opzoek naar een bar/caffetaria om eindelijk goed te ontbijten. Hier konden we  een cappuccino en 2 croissants eten. Nu we  gegeten hadden konden we er eindelijk weer tegen aan. Want nu stond ons weer een beklimming te wachten. Na een lang vlak stuk, langs het spoor zoefden we met de wind in de rug naar Fabro.

Vanaf Fabro moesten 300 hoogtemeters maken over 10 km. De eerste kilometers waren steil, daarna vlakte het gelukkig af. We zijn in een rustig tempo naar boven gefietst , eenmaal boven kwam een vooralsnog technische afdaling. Veel bochten en lange rechte stukken , waar we de fiets konden laten lopen over slecht asfalt. Nu we de afdaling ook hadden overwonnen kwamen we aan in Orvieto, een oude stad. Maar als we ook deze oude stad wilden bezichtigen dan moesten we eerst een heuvel op. Alleen we wisten dat we er nog een op moesten. Voordat we dat gingen doen moesten we iets te eten gaan zoeken. Het is vandaag Zondag en op Zondag zijn hier veel dingen dicht. Hoe dan ook net zoals in Modena gingen we bij een pizzeria een pizza eten. Dit zou nog goed van pas komen want we moesten zoals we al zeiden nog een beklimming op om bij de camping te komen .Na een  pizza gegeten te hebben zijn vertrokken voor de laatste 25 km. Deze zouden nog op gaan en dan af. Maar eerst moesten we nog een beklimming overwinnen tot en met Bagnoregio.

Zodoende en al sloegen we voor Bagnoregio rechtsaf. Hoe dan ook stond moesten we nog 50 meter hoogteverschil klimmen. Eenmaal boven wachtte ons een mooie afdaling waar we een mooi uitzicht kregen op Bolsena en diens meer. Eindelijk te zijn aangekomen in Bolsena moesten we opzoek naar een camping, deze vonden we ook. Wat een mooie camping 10 meter van het water staat ons tentje. Zodoende ook, hebben we lekker gezwommen in het meer. Dat is wel zo verfrissend na een goede 100 kilometer fietsen. Na het zwemmen moesten we alsnog opzoek naar wat te eten. Zoals ik eerder is het Zondag en dan is niks open. Dus rest ons niks anders dan maar weer een pizza te halen. Na deze verorberd te hebben . Het is nu bijna 22.00 wordt het weer tijd om te gaan herstellen.