Dag 11,Brianconnet (140 km / 2500 hm)

Net voor half 7 dook ik van de camping terug naar de kustweg, om niet veel later in de opkomende zon naar de haute Corniche, en uiteindelijk naar de col d'Eze te klimmen.

Dit is een lange klim van 17,5 km met in begin stukken tegen de 11%. Je krijgt er wel mooi uitzicht voor terug met onder andere het protserige Monaco, met zijn haven, en de jachten die voor de kust liggen. Voordat je helemaal boven bent op de col d'Eze, passeer je voorheen nog het middeleeuws plaatsje La Turbie. De laatste kilometers stellen eigenlijk niets meer voor. Wat volgt is een lange steile afdaling die je tot midden in Nice brengt, en waar ik niet veel later op de boulevard stond. Na hier nog een paar km langs de zee te hebben gefietst, nam ik afscheid van de zee en begon aan het tweede deel.

Vanaf de kust liep het alleen nog maar omhoog, door in eerste instantie Nice, wat trouwens nog een hele tour was om eruit te geraken, want hier zijn de steden niet zoals bij ons ingericht voor fietsers, hier sturen ze je van hot naar her. Eenmaal Nice achter me ging het meteen de Gorges in, richting Levens. Hier moet je dus meteen een kloof door en al klimmend, bijzonder lastig kwam ik dan in Levens. Hier snel even gestopt bij de supermarkt voor de dagelijkse boodschappen.

Hier is het echt afzien, de beklimmingen zijn lang en steil. Maar wat je er hier voor terug krijgt is fenomenaal. De uitzichten over de dalen, de weg die is uitgehakt in de rotsen, langs de afgronden. Ik heb nog nooit over zo'n fantastische weg gefietst, dit is werkelijk uniek. En je fietst hier zonder bijna ook maar iemand tegen te komen. Behalve op de hoofdwegen in de dalen want daar is dan weer wel druk, en er stond veel tegenwind in de dalen.

Na weer de zoveelste lange zware beklimming in de volle zon kwam ik boven in Gillette , een wonderschoon dorp en kocht bij de boulangerie een gebakje en een cola, die ik niet veel verder op een bankje heb opgegeten. Nadien ben ik even op het bankje gaan liggen en heb even de luiken gesloten.

Na 20 minuten werd ik wakker en kon er weer met frisse benen tegenaan. Nog even snel de bidons vullen met bronwater, en weer verder klimmen. Tegen half drie kwam ik in een plaats met een camping, maar dat vond ik nog wat aan de vroege kant dus doorfietsen. Voor vandaag heb ik besloten om te gaan wildkamperen, mooie plekjes genoeg hier. Bij de eerstvolgende plaats met winkel, zou ik inkopen gaan doen en dan een plekje zoeken. De lucht boven me begon steeds donkerder te worden en het begon ook al wat te rommelen. er begonnen ook al wat druppels te vallen.

Volgens de kaart zou er in de volgende plaats een alimentation zijn. er reste mij nog 9 km, maar dit werd wel afzien, want van de 9 km gingen er 7 bergop a 8%. Bij de winkel aangekomen zou deze pas openen om half 6. Dus nog een half uurtje wachten. Dan maar op zoek naar een plekje voor de tent. Dat vond ik net buiten het dorp. Net toen ik de tent wilde gaan opzetten begon het ontzettend hard te waaien, en zag het ernaar uit dat de bui elk moment zou kunnen losbarsten. Snel alles weer ingepakt terug naar het dorp, waar ik een bushokje vond om te schuilen. Ik zat net toen het losbarstte, had ik even geluk.

Tegen half 6 liep ik naar de winkel, en wat bleek ze had vanmiddag vrij genomen, dus de winkel blijft gesloten. Toen ik terugliep naar het bushokje kwam er een busje aanrijden en parkeerde op het plein, bleek dit een pizzawagen te zijn. Nou das toevallig, en het mooie komt nog ze hebben ook nog biertjes. Na de pizza ging het terug naar mijn plekje waar de zon nu vrolijk stond te schijnen. Daar sta ik dan op een heel mooi plekje net buiten dorp met uitzicht op de bergen. Aan de hoogtemeters 2500 kan men afleiden dat er veel bergop gefietst is, daarentegen afdalen slechts 1600 mt. Er zijn dus meer hoogtemeters gemaakt dan over de Simplon, en doe je maar een col. Maar dit is slopend , zeker gezien het gemiddelde van slechts 16,6 km/ u.