Dag 4,Liebsdorf (140 km / 1380 hm)

Deze morgen om 7.30 vertrokken voor een zogenaamd kort dagje. Vanaf de camping moest er meteen geklommen worden maar dit werd beloond met een schitterende afdaling,

waar men Plombieres kon zien vanaf boven tussen de bergen in de ochtendzon. Verder ging de afdaling naar Remirmont. Hier kwam ik op een mooi geasfalteerd fietspad dat geleidelijk aan omhoog liep. Op het fietspad kwam ik een fietser tegen die vroeg of ik een pomp had, hij stond met ene platte. Ik heb mijn uitklapbare fietspomp tevoorschijn getoverd en heb hem weer op weg geholpen. Niet veel verder stond hij weer aan de kant, blijkbaar had hij ene leegloper. Daar hij verder niets bij zich had, en hij nog maar enkele kilometers hoefde zou hij het laatste stuk wel te voet doen.

Maar aan al het goed lopende komt een eind, net voor Cornimont ging het rechtsaf en moest ik meteen terug in de versnellingen en kroop ik tegen een berg omhoog om uiteindelijk in Ventron waar ik nog even halt hield om wat extra kilo's zoals water, brood en vlees te kopen om dit mee te slepen naar de top van de col D' Odoren (884 mtr). De beklimming die officieel vanuit Ventron begint viel uiteindelijk wel mee, dit is wat ze noemen een loper. Onderweg werd ik nog ingehaald door een prof van Baloise die hier aan het trainen was. Boven op de col vond ik een picknickplaats waar ik het brood en en de worstjes heb opgegeten, alvorens aan de mooi lopende afdaling te beginnen met zijn vele haarspeldbochten. Tijdens de afdaling had ik de hele tijd een Peugeot achter me zitten die me niet voorbij kwam. Beneden aan de col kon hij me eindelijk voorbij en stak zijn duim op. Het bleek dat ik me met 70 km per uur naar beneden had gestort.

Bovenop de col verliet ik de Vogezen en kwam ik in de Elzas, hier beneden waait een warme straffe wind, dit heeft meer weg van fietsen tegen een Föhn. Het ziet er hier wel meteen veel anders uit, vele vakwerkhuizen en typische stijl van de Elzas. En je komt hier overal echte ooievaars tegen, het symbool van de Elzas. Ik weet niet wat het was maar het leek wel of mijn benen er plots geen zin meer in hadden. Waarschijnlijk toch een honger klop, moet toch nog maar meer gaan eten en drinken voor de volgende dagen. De beklimmingen die nog kwamen, waren vooral venijnige korte, en die werden steeds lastiger, mede door de temperatuur die tegen de 40 gr kroop.

Onderweg bij diversen kerkhoven gestopt om de bidons te vullen, want ze zijn binnen no time leeg. Op een gegeven moment verlangde ik naar een ijskoude cola, maar die was nergens te vinden. Dus toen heb ik me maar op een bankje onder een boom geplant en daar de laatste bidon met warm water leeggedronken en nog een stuk brood met de laatste worstjes opgegeten. Nadat ik de moed weer bijelkaar geraapt had, bleek dat ik nog 30 km moest. Op de kaart had ik al gezien dat ik 10 km verder op een fietspad terecht zou komen voor het laatste stuk. Nog net voor het opdraaien van het fietspad vond ik een supermarkt waar ik binnen stapte voor mijn cola. De boodschappen voor het avondeten heb ik ook meteen gedaan, ik wilde chili gaan maken voor de nodige calorieën. Buiten ging de halve liter cola gesmeerd naar binnen.

Eenmaal weer op de fiets leek het wel of de cola me nieuwe energie had gegeven, het begon weer een beetje te lopen. Het ging natuurlijk wel vlak tot aan Sepois waar ik van het pad afging en er weer geklommen moest worden, mijn benen wilde echt niet meer. Gelukkig was de camping niet ver meer en kroop ik ernaar toe. Bij de receptie bestelde ik me eerst een ijskoude Kronenbourg voordat ik de tent zou gaan opzetten . Deze smaakte zo goed dat ik er nog enkele genomen heb, het waren namelijk van die kleine flesjes.

Nadat de tent was opgezet, gedoucht en de was , was gedaan werd het tijd om te gaan koken. Het bleek uiteindelijk bijna een kilo chili te zijn geworden, maar dat heb ik lekker op mijn gemakje opgegeten. De ellende is alleen dat ik niemand kan vinden die de afwas wil doen, dus dan maar weer zelf aan de slag.

Daar ik nu op de oorspronkelijke route ben aanbeland zou de camping voor morgen bij Bern zijn, en dit zou betekenen dat ik morgen maar 95 km hoef. Dit komt omdat de route zou starten vanuit Basel, en Basel ligt hier 40 km vandaan. We zien morgen wel hoe de dag verloopt, er staan enkele beklimmingen op het programma daar ik de Jura over moet.