Col de Menté

Dag 8, Castillon-en-Couserans ( 45 km / 1400 Hm)

Het was vannacht begonnen te miezelen waardoor we vanmorgen, mede dankzij onze zware poten, maar moeilijk op gang konden komen. We konden de bergen om ons heen nauwelijks zien, niet echt een dag om te gaan fietsen. Echter hier een dag extra verblijven was ook geen optie, dus dan toch maar beginnen met inpakken.

Ons ontbijt hebben we op dezelfde plaats kunnen nuttigen als ons diner gisteren, we zaten dus droog. Nadat we ons goed hadden aangekleed, craft shirt, armstukken en regenjas vertrokken tegen half 10 vanaf de camping in de regen. We konden meteen beginnen aan de col de Menté. Na 500 meter klimmen hadden we het zo warm gekregen dat we meteen maar weer alles hebben uitgedaan. We klommen gestaag in de regen naar de top. Deze klim van 10 kilometer is best wel steil met zijn 9,2% gemiddeld. De laatste kilometers kregen we de ene na de andere haarspeldbocht, en dit maakt het klimmen ondanks de steilte net iets makkelijker. In de bochten kan je dan de druk van de pedalen afhalen, om vervolgens weer verder te duwen naar de volgende. Boven op de top, anderhalf uur later, vonden we een restaurant waar we naar binnen zijn gegaan voor koffie. Hier hebben we de regen afgewacht.

Nadat we weer waren opgedroogd, inmiddels alweer enkele koppen koffie later, besloten we om weer goed ingepakt op pad te gaan. We kregen een zeer technische afdaling met heel veel haarspeldbochten in de regen. Ondanks het natte wegdek ging het vrij aardig, het bleef wel oppassen met de witte strepen, en de volgekalkte weg van de Tour.

Na de afdaling konden we meteen beginnen aan de de Col d’Aspet, slechts 4,4 km lang maar wel megasteil, 9,7% gemiddeld. Het werd meteen harken vanaf het begin. Eenmaal goed en wel bezig kom je dan langs het monument van Fabio Cassartelli, een talentvolle Italiaanse coureur die hier in 1995 tijdens de Tour de France het leven liet. Wij hadden zijn fiets van de val al gezien tijdens onze reis naar Rome. Deze staat in een kapel bovenop de Madonna del Ghisallo, hier zijn we destijds ook nog even gestopt, dus nu ook maar even halt gehouden uit respect.

De rest van de klim bleef het harken naar de top. Om die te bereiken, moesten we eerst nog door de wolken fietsen. Toen we eindelijk boven kwamen hadden we welgeteld 24 kilometer gefietst in 2.30 uur en een gemiddelde van 9.8 km/h! Maar boven was het zó grijs dat we meteen zijn gaan afdalen. Door de wolken daalde we af naar het dorpje d'Aspet waar de hemel blauw kleurde en de zon volop scheen. We daalde langs de rivier la bouigane, door een wonderschoon dal naar Castillon-en-Courserans.

Gisteren hadden we al gezien dat er hier een camping was en we keken mekaar aan en hadden allebei zoiets van het is goed geweest voor vandaag, tijd voor een halve rustdag.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden op de camping zijn we bij de carrefour op zoek gegaan voor een goede recuperatie maaltijd. We hebben besloten om een risotto te maken van groenten, champignons en zalm, natuurlijk vergezeld van een goed glas wijn.