Afdaling van de Aubisque

Dag 5, Arrens-Marsous ( 92 km / 2700 Hm)

Deze morgen hebben we alles op ons gemak gedaan. Maar goed ook, want wat ons te wachtten stond was verschrikkelijk zwaar. Zal maar meteen met de deur in huis vallen. 90 kilometer met 2700 hoogtemeters, met een gemiddelde van 14 km/h.

Eerst hebben we gedag gezegd aan de Franse fietser die we op de camping hadden getroffen. Hij vertrok rond de klok van 8, wij daarentegen zaten pas tegen 9 op de fiets. Wij fietsen eerst in de richting van het dorp Arette. Hier zag je veel wielrenners die zich aan het omkleden waren. Voordat we bij onze eerste hindernis aankwamen moesten we het dorp uitkomen. Wat meteen omhoog ging. Dit was echter maar van korte duur. De eerste col van vandaag was 750 meter en heet de col d’Ichère. Deze col is een goeie inkomer, beetje onregelmatig zoals de meeste cols die we tot nu toe hebben gehad.

Met de col d’Ichère in de benen gingen we richting col de marie blanque. Maar we hebben eerst nog een koffie gedronken vergezeld van een appelgebakje. Zo konden we met wat extra energie beginnen aan de marie blanque. De eerste 6 kilometer liepen makkelijk. Maar dan kijk je op de weg staat er in het Frans “ d'ici comment l'enfer”. Daar was niks aan gelogen, de laatse 4 kilometer waren gemiddeld 12%, een echte hel.

Eindelijk boven kwamen we op een vlakte. Je zag hierboven op het plateau vele dagjesmensen die in de natuur aan het rondlopen waren of onder een waterval stonden. De afdaling die volgde was wel gaaf, niet technisch maar liep gemakkelijk. In de vallei richting Laruns was er een mogelijkheid om een waaier te trekken. Wind vol op kop, richting de intermarche. Zo hebben we boodschappen gedaan en deze voor d'Aubisque opgegeten in een nabij gelegen park. De Aubisque is een prachtige berg als je niet de marie blanque en de col d'Ichère in de benen hebt. Wat ook niet werkt is dat de zon vol op je kop staat, 40+ graden gaf de teller aan, het voelde alsof men in een bakoven zat, dus het was een hel om er naar boven te fietsen. Na 4 km kwamen we onze Franse vriend tegen, en wenste hen bon Courage. Voor ons duurde de klim meer dan 2 uur, maar de uitzichten die je onderweg te zien krijgt , fenomenaal.

Eindelijk boven hebben we een cola gedronken en gummibeertjes gegeten. De maag weer een beetje gevuld gingen we in richting van de camping. Alleen eerst moest er nog worden gedaald. Deze afdaling was geweldig mooi langs de rotswanden met de afgrond aan de andere kant. Als tussendoortje kregen we nog de col de soler voor de wielen, viel wel mee was maar 1.5 kilometer. Daarna was het over gloednieuw asfalt dalen in de richting van de camping. De auto's maakte plaats voor ons zodat we voorbij konden daar we een stuk sneller afdalen dan deze logge bakken.

Beneden in Arense Marsousse besloten we om de eerste de beste camping op te gaan zoeken. Deze vonden we net buiten het dorp. Net naast de camping lag een supermarkt, dus dit zou het worden voor vandaag.