Etappe 16, Kochel am See (135 km / 1200 hm)

De camping leek gisteravond wel een broeinest van campers op doorreis, ze bleven maar komen. Gelukkig stonden wij op een veldje waar alleen tentjes staan, en hadden we hier geen last van.

Vanmorgen was alles nog nat van het vocht van afgelopen nacht. De kleren aan de waslijn waren nog nat, maar we hebben ze evengoed aangetrokken, daar ze op de fiets binnen een half uurtje toch droog zijn. De tent kregen we ook niet droog, dus die ging nat in de tas.

We vertrokken westwaarts in richting van kuuroord Bernau en begonnen rustig wat hoogtemeters te maken. We werden daarvoor beloond met een lekker lopende afdaling naar Bad Feilnbach, het zoveelste kuuroord in deze regio. Nu moesten we echt aan de bak, de percentages schoten omhoog om binnen enkele kilometers 300 hoogtemeters te maken, richting onze lunchplaats voor de deur bij de edeka in de Richting Elburg.

Hierna bleven we op een hoogte van 800 meter, maar voor ons werd het niet makkelijker want er moest steeds weer geklommen worden met dan weer 10 procent hellingen. Het leek wel of je meer aan het klimmen was dan aan het dalen. Na een tijdje konden we gaan klimmen in een bos. Wat voor Duitsland heel normaal is dat veel fietspaden onverhard zijn. Daarbij zijn zelfs de fietspaden zo slecht dat je gemakkelijk lek kunt rijden. Nu we eenmaal in het bos zaten ging het steil omhoog en dat is met de bepakking zwaarder dan normaal op het asfalt. Hier konden we dus drie keer ontzettend steil omhoog fietsen met bepakking door het grind. Maar dan ben je boven en hoop je nu kunnen we door het asfalt naar onder. Maar helaas, nu moesten we oppassen in de afdaling want deze lag er zo slecht bij dat we moesten oppassen dat we niet van de weg afdonderden.

Goed en wel beneden konden we weer naar boven, deze keer weer in het bos. Dit maal met keien en los zand, dat het achterwiel kon gaan patineren. En dat deed het ook. maar nu waren we snel boven en konden we afdalen naar Bad Tolz waar Dennis in de afdaling lek reed. Dit met het al eerder genoemde zat het er een beetje aan te komen dat het eens zou gebeuren. Maar we zijn er zowaar professionals in en wisselde de band in oogwenk. Hier en daar met alle gekheid weg gelaten wordt het met de duur toch wat makkelijker.

Van Bad Tolz gingen we richting de camping in Kochel am See. Dit was wat makkelijker omdat dit door een dal was. En het hier wat gemakkelijker omhoog liep konden we weer wat meters afleggen. Maar voordat we bij de camping kwamen hebben we inkopen gedaan bij de penny in Kochel. Hier bij de penny kregen we tevens de mogelijkheid om rozen te kopen. Maar dat hebben we niet gedaan. Nadat we inkopen hadden gedaan zijn we met de boodschappen richting de camping gegaan. De camping ligt aan een meer met mooi uitzicht op de Duitse alpen. Als je hier bent en een camping zoekt is het de moeite waard. Met een korte rustpauze, hebben we de tent opgezet, gedoucht en gekookt. Wat nu de basis routine is.

En nu we alles en wel ophebben gegeten plus onze chocolade mousse. Zitten we in de kantine aan een Weizen.