Fietspad naar het comomeer

Etappe 10, Garlata (103 km / 804 hm)

Deze morgen zijn we pas laat wakker geworden voor ons doen; 7.30. We hadden dan ook lekker geslapen met de twee watervallen op de achtergrond.

Tevens zijn pas laat naar bed gegaan, omdat we ook pas laat gegeten hadden. We zijn pas gaan slapen om 23.30. Nadat we alles hadden ingepakt, en nog even hadden staan kletsen met een paar Nederlanders die ons voorbij reden gisteren op Splügenpass zijn we pas tegen 9.30 vertrokken, zonder ontbijt want er was niets te krijgen op de camping.

Daar Dennis zijn helm middendoor was, moesten we weer terug naar de fietsenmaker om een nieuwe helm te kopen. Deze hebben we ook kunnen vinden, en vervolgens zijn we dus pas om 10.00 uur gestart. We vertrokken vanuit Chiavenna naar Garlate met tussendoor de Madonna del Ghisallo, de enige kapel voor fietsers.

We fietsen langs het comomeer, met een wonderschoon uitzicht op alle plaatsjes rond om het comomeer. Na ca.20 km kamen we bij een kruidenier waar we broodjes, ham en jam kochten, die we vervolgens bij het eerstse bankje dat we tegenkwamen zijn gaan nuttigen. Met een volle maag zijn we toen naar Ravenna gefietst waar we de boot namen naar Bellagio. Dit was een overtocht van ca. 3 km.

Eenmaal bij Bellagio gingen we omhoog naar de Ghisallo met een top van 753 meter. In Bellagio vertrokken we vanaf 214 meter, en we moesten dus in 10 km dik 500 hoogtemeters maken. Dit was wel te merken, daar het meteen zeer steil omhoog ging. De eerste kilometers gingen we met 14% omhoog. Halverwege  kwamen we in een dorpje waar het wat afvlakte en een korte afdaling, maar vervolgens ging het weer steil omhoog. Vandaag had ik mijn kleinste versnelling echt nodig, hierbij was de Splügenpass kinderspel. Gelukkig kwam het eind in zicht en kwamen we boven bij de Madonna del Ghisallo. Hier hebben we even halt gehouden om een kaarsje aan te steken, en de kapel met zijn fietsen in ons op te nemen. Buiten hebben we onze bidons gevuld met lekker koud bergwater, en hebben de broodjes die we nog overhadden van vanmorgen opgegeten.

Vervolgens zijn we aan de afdaling begonnen naar het Comomeer. Het laatste stuk van de afdaling was het leukste omdat daar de haarspeldbochten lagen. Eenmaal beneden,fietsen we langs het meer. Hier kwamen we een tweetal tunnels tegen van 2 en 1,5 km. Nadien kwamen we op een drukke weg, om bij de camping te komen. Die Italianen rijden als dwazen hier, ze weten niet wat fietsers zijn en denken dat deze verdwijnen als ze er aan komen. Maar uiteindelijk dan toch op de camping, waar we onze tent hebben opgeslagen.

Nadien nog even naar de winkel zijn geweest en het avondeten hebben ingeslagen. Zijn we het eerst begonnen met een antipasta en daarna langzamerhand begonnen te zijn aan het hoofdgerecht hebben we lekker gegeten.