Etappe 10, Reuver (150 km / 500 hm)

Gisteravond zijn we om 21.30 gaan slapen omdat er hier in de voortuin van de campingbeheerder verder niets te beleven vielen. Tevens begon het ontzettend koud te worden.

Vannacht werden we om ca. 5 uur wakker omdat we het zeer koud kregen in onze slaapzakjes, het vroor buiten. De slaapzakken die we bij ons hadden waren de zomerslaapzakken, dus niet geschikt voor de kou van deze nacht. Dus maar snel de beenstukken en nog wat extra kleren aangetrokken en vervolgens weer  in slaap gevallen. Daar het vandaag nog 170 km volgens het routeschema naar huis zouden zijn, besloten we gisteren om in een ruk naar huis te fietsen. Daarom stonden we om 6.30 al op, nou ja opstaan. We hebben de brander met water opgezet in de binnentent om wat warms binnen te krijgen en meteen de tent op te warmen. De thee en het ontbijt hebben we in onze slaapzakken opgegeten.

Na het ontbijt, in een snelvaart de boel bij elkaar gepakt en alles in de tassen gegooid daar we toch naar huis gingen en daar wel verder zouden kijken. Om 8.30 vertrokken we voor onze laatste rit naar huis.Fijn voor ons, er stond vandaag niet zoveel wind als afgelopen dagen, dus we konden het tempo een beetje opvoeren voor zover als dat gaat met 20 kg bagage op de drager. Nog een bijkomend voordeel was dat de vlaamse Ardennen acher ons lagen, die ons gisteren zeer veel energie gekost hadden.

We fietsen naar Leuven waar we deels door een bos fietsen en langs het Kasteel van Arenberg kwamen. Plots ging het rechtsaf en kregen we een kuitenbijter van 10% voorgeschoteld. Hier waren we niet op voorbereid, en moesten volledig terug in onze versnelling. We “harkten” ons een weg naar boven waar halverwege op de klim een Belgische Dame op een bankje in het zonneke ons aanmoedigde om verder te gaan.

Verder ging het over een licht glooiend terrein en kwamen we in Lubbeke waar de Carrefour op zondag open is. Snel naar binnen en proviand halen voor onderweg. We begonnen meteen aan een rijstevlaaitje om vervolgens weer op pad te gaan.

Ter hoogte van Molenbeek hebben we een deel van de route ingekort door hier rechtdoor te fietsen naar Lummen ipv de lus te nemen naar Nieuwerkerken. Dit betekende dat de route ca 20 km korter zou worden. In Lummen hebben we halt gehouden voor onze lunch, en zijn verder gereden over een mooie fietsroute door een bos naar opglabbeek, waar we op een geasfalteerd treinspoor uitkwam wat ons naar Maaseik voerde.

Vanuit Maaseik was het voor ons een eitje daar dit bekend terrein voor ons is. We namen de gebruikelijke route in richting Thorn en kwamen via de Weerd terug over de brug naar Reuver.