Dag 4, Menaggio (125 km / 1400 hm)

Wildkamperen heeft als voordeel dat je 's Nachts alleen maar dieren hoort, en geen gesnurk van de mede campinggasten. Vanmorgen zwengelde om half acht een bosmaaier aan en dat was voor ons het moment om uit de veren te gaan.

Binnen een kwartier was alles ingepakt. Net toen we boven de weg op gingen kwam de wijnboer met zijn Piaggo driewieler, en wij wensten hem buongiorno. We doken de afdaling in om in het eerstvolgende dorp aan de cappuccino te gaan, en maar meteen het toilet te maken. Ook maar even de Garmin van nieuwe energie voor zien, zodat we konden zien waar we vandaag naar toe gingen.

De dag begon zoals gisteren geëindigd, steile klimmen van maximaal 2 km en dan weer net zo steil naar beneden over slechte wegen. Bij Magiore bekend van zijn meer verlieten we Piemonte voor Lombardije. Dit veranderde niet veel wat betreft het parcours. Tegen 11 uur begonnen we honger te krijgen en gingen we op zoek naar een picknickplaats, die we iets later dan gepland vonden aan het meer van Varese. Hier aten we onze broodjes Fromaggio en Crudo met uitzicht op de Alpen. Jammer dat de besneeuwde toppen in de wolken waren.

Na de lunch moesten we meteen aan de bak, want Varese ligt op een Berg. Maar daar raken we ondertussen niet meer van onder de indruk, gewoon doorstampen. Het fijne hier is dat als je boven komt op een helling, je in een dorp komt waar een kerk en een pleintje is. Wij weten ondertussen dat daar altijd wel een fontanella is oftewel een waterput, waar we dan onze bidons kunnen vullen, want water verbruiken we veel hier in deze tropische temperaturen.

Op de laatste serieuze klim van de dag kregen we een mooi uitzicht op het Lago Di Como. Wat volgde was een heftige afdaling naar het meer waar we een een plaatsje vonden om ons laatste broodje op te eten. Hier langs het meer is het veelal vlak, en is er veel verkeer. In de dorpjes zorgt dat voor een probleem, want daar is de weg zo smal dat er slechts een enkele auto door past. Wij slingerde ons een weg door deze file van auto's, en gaven ze het nakijken. We vonden voor vandaag een camping in Menaggio, dit was na 130 km, dit vonden we wel welletjes voor vandaag. Het was nu rond half vijf dus we konden nog wat gaan genieten van deze dag.

Echter Dennis zijn fiets vertoonde onderweg vreemde krakende geluiden die we niet thuis konden brengen. Eenmaal ter plaatse bekeken we de fiets en bleek dat er een scheur in het frame zat. Oei, dat is een serieus probleem, dus op zoek na een fietsenmaker. Die vonden we, maar deze kon ons niet helpen. Voor morgen hebben we dus een uitdaging hoe we dit probleem gaan oplossen.