Dag 12, Zernez (115 km - 1500 hm)

Vanmorgen zat ik al vroeg aan het frühstuck,  in de kantine van de camping. De spullen had ik al ingepakt, en nu kon ik rustig van het ontbijt genieten.

Tegen 8.30 stapte ik naar buiten, en zag dat Mike en Floor net uit hun tentje kropen. na afscheid genomen te hebben vertrok ik dan van de camping, en zag een andere vakantiefietser voorbij sjezen. Even later haal ik hem in en raakte aan de praat. deze jonge Duitse man genaamd Yannik, fietste dezelfde kant uit als ik. We hebben zo'n 25 km gefietst toen hij zei, ik ga even stoppen wat dit gaat me veel te hard, en dadelijk ben ik " überfordert". We hebben samen nog even wat gegeten, ben toen alleen maar verder gefietst over de Inntal Radweg. Hij zou vandaag tot Pfunds rijden en daar de camping opzoeken, onder aan de Rechenpass, om naar Venetië te gaan.

Om 12 uur was ik al in Pfunds , inmiddels al 60 km achter de wielen, besloot ik om toch maar  door te fietsen naar Zwitserland. Om in Zwitserland te komen moet er nog even geklommen worden naar de Finstermünster pass op 1084 hm. De beklimming stelt niets voor, gemiddeld een procent of 3. Eenmaal in Zwitserland nam ik even de tijd om wat te eten, en raakte in gesprek met een paar Zwitsers, welke route nu te volgen, daar ik wilde doorrijden tot aan de voet van de Flüelapas. Volgens hun zouden dat circa 50 km zijn tot aan Susch, daar ik ook al een Camping had gezien, zou dat het einddoel voor vandaag worden?
Ze bevolen mij de route 65 aan richting St. Moritz. De route begon over een mooi fietspad, maar niet veel later werd dit een grindpad met zeer steile klimmen, zo steil zelfs dat als ik trapte ik maar geen meter vooruit kwam. Dus dan maar van de fiets en naar boven duwen, wat echt niet meevalt. Eenmaal boven krijg je dan een afdaling over eenzelfde grindpad en moet je uitkijken dat je niet op je snufferd gaat. Dit traject leek meer op een mountainbike trail dan een fietspad. Hier kwam ik niet op vooruit en heb dit pad dan ook verlaten bij Scuol.

Vanaf Scuol, een heel mooi authentiek Zwitsers dorp, begon de weg op te lopen over een lange afstand om uiteindelijk de 1500 hm aan te tikken. ergens anders zou het een pas zijn, maar hier in Zwitserland is dit naamloos, en blijkbaar normaal. Vanaf Scuol merkte ik wel dat mijn benen helemaal leeg raakte. En het klimmen werd een lijdensweg, mede door de harde tegenwind. Net voor Susch krijg je dan een afdaling die niets voorstelt, want je daalt maar een paar meter. in Susch kon ik geen camping vinden, die bestond niet meer. Even zoeken en ik zag dat er in het volgende dorp wel een camping zou moeten zijn. Deze laatste 7 km kwam ik zowat niet vooruit, voor het gevoel deed ik er wel een uur over. Tegen half vijf kwam ik dan aan op de camping, en zette de tent op, frisse me op, deed de was, en fietste daarna terug naar het dorp voor de boodschappen. Voor vandaag trakteerde ik mezelf op een stuk echte Zwitserse chocolade, want dat had ik wel verdiend. Voor vanavond zal ik wel vroeg gaan slapen wat ik ben helemaal gaar.