Rustdag Salzburg

Daar de weersvoorspelling voor vandaag niet veel goeds beloofde, en mede omdat we gisteren door en doornat arriveerde hadden we besloten om een dag langer in Salzburg te verblijven ondanks de veel te dure camping.

Vanmorgen hebben we voor de verandering eens lekker rustig aan gedaan, zijn later opgestaan dan normaal. Het scheelde een half uurtje. Het had afgelopen nacht tot vier uur aan stuk geplenst, maar nu miezerde het nog een beetje. Nadat we het ontbijt met een paar bakken hete sterke koffie ophadden, zijn we rustig aan naar de bushalte gelopen waar we de bus namen naar het centrum.

Bij de bushalte ontmoete we nog een paar Eindhovenaren waar we ons tijdens de busrit mee hebben onderhouden. We namen de bushalte vlakbij de Altstad, waar we vervolgens een beetje door de stad zijn gaan slenteren. Onderweg kwamen we nog wat imposante gebouwen tegen. Wat opviel was dat er zeer veel bedelaars langs de weg zaten. Boven ons zagen we het Schloss Salzburg. Er waren twee manieren om het hoogteverschil van 120 meter te maken. 1 met het treintje de zeer steil naar boven ging, en er een wachtrij was, of 2, de trappen en hellingen beklimmen. Wij kozen voor de 2e optie, en klommen langzaam naar boven. We merkte dat we geen echte wandel en loopbenen hadden. Dit deed zeer in onze poten, Eenmaal boven, kregen we natuurlijk een prachtig uitzicht over de stad, en dwaalden we door het kasteel waar we tevens het museum bezochten.

Na het geslenter door het kasteel, moesten we dezelfde weg weer naar beneden. Dit ging iets gemakkelijker, maar viel toch nog wel tegen omdat het zeer steil ging. Eenmaal beneden, slenterden we naar de andere kant van de Salzach ,over de brug met de hangsloten, zoals we die ook zagen in Parijs dit voorjaar. Hier vonden het huis van Mozart. Na dit gezien te hebben gingen we op zoek om iets te gaan eten, wat we niet veel later vonden bij een grieks restaurant. Vanuit het restaurant liepen we naar het station, wat zo'n kwartiertje lopen was. Hier namen we de bus terug, en stapten een bushalte eerder uit om boodschappen te doen voor het avondeten.

Nu was het nog 5 minuten lopen naar de camping, waar we verder rustig aan de dag hebben doorgebracht in tent onder het tikken van de regen op de tent.