Bisschofszell

Etappe 7, Winden (112 km / 814 hm)

Vanmorgen door de drukte van de andere vakantiegangers, wakker geworden om 6.30. Er waren zelfs al fietsers vertrokken voordat wij wakker werden, die moeten wel zeer grote haast hebben gehad, of wilden om 12 uur alweer op volgende camping zijn om vooraan te staan.

Wij zijn dan ook maar opgestaan, en begonnen met inpakken en na het ontbijt zijn we om 8.00 vertrokken in richting van de Bodensee. Het was deze ochtend lekker fietsen, de zon zat achter de wolken en ca. 22 gr. Wel hadden we allebei zeer vermoeide benen, dit was te merken toen de weg een klein beetje omhoog liep. De rustdag van morgen is voor ons zeer welkom. Vanuit de camping zijn we meteen weer de Rijn overgestoken naar Zwitserland naar het stadje Koblenz. Van hier zijn we de Rijn gevolgd met af en toe een pittig klimmetje tot aan Tössriederen. De zon was inmiddels tevoorschijn gekomen en de temperatuur klom al gauw weer boven de 30 gr. Na een korte afdaling over een onverhard paadje staken we een houten bruggetje over van een zijrivier van de Rijn.

Toen ging het plots zeer steil bergop naar het dorpje Teufen. We moesten helemaal terug in de versnellingen, dit deed me denken aan La Redoute alleen veel langer. De Rijn hebben we hier achter ons gelaten en zijn via Andelfingen naar het Thurdal gefietst. Gelukkig is er hier in Zwitserland wel om de paar kilometer een fonteintje langs de weg met bron of bergwater te vinden, waar we dan onze bidons vulden met heerlijk koud water. Meteen maakten we ook maar even gebruik om ons te verfrissen en een paar van deze bidons over ons heen te kieperen, om het ach gevoel te krijgen. Hiernaar fietst het voor even heel verfrissend.

Onderweg kregen we al een glimp van de naderende Alpen. We hebben het Thur gevolgd in richting Bisschofszell waar we bij een eeuwenoude smalle stenen en bochtige brug de rivier overstaken, en van daaruit omhoog naar het centrum met bijzondere stadhuis.Voorts daalden we af naar Winden waar we onze boerderijcamping vonden voor de aanstaande 2 dagen. Deze camping bevindt zich op een helling met een prachtig uitzicht op de Bodensee, en bij zeer helder weer op de Alpen.

Dit is tot nu aan toe de mooiste en beste camping. Hier is aan alles gedacht, en voor Hollandse begrippen betaalbaar. We hebben onze tent opgeslagen onder een appelboom . De camping had zelfs een kosteloze wasmachine, die we maar meteen gebruikt hebben, om onze kleren na een week eens goed te wassen en van de zweetlucht te ontdoen . NU begrijpen we hoe het voor internationale vrachtwagenchauffeurs moet zijn, en die hoeven zich nog geeneens in te spannen (haha broeders).

Na de was te hebben opgehangen, begon het ontzettend hard te waaien, en iedereen begon hier zijn tent te verankeren, wij hebben ook maar mee gedaan. Gelukkig ging de wind snel genoeg daarna weer liggen, echter kwamen er wel donkere wolken. Tot nu toe heeft het nog niet geregend, maar daar zal vannacht wel verandering in komen zo te zien. Daar er hier een blokhut met een ingerichte keuken aanwezig is hebben we binnen kunnen koken , en aan een tafel kunnen eten. Daarna hebben we koffie gedronken op het terras. Nu gaan we nog even relaxen en dan zal het wel niet zo lang meer duren voordat we de tent ingaan.