Col de Donon

Etappe 5, Rouffach (123 km /1245 hm)

Na een welverdiende nachtrust, deze morgen weer wakker geworden door de fluitende vogels. Vannacht hadden we een bijkomend probleem zo’n 20 meter verder lagen 2 Duitsers in de tent te slapen, één van deze twee snurkte zo hard dat je het hier kon horen.

Niettemin kunnen we zeggen dat dit niet storend was. We hebben evengoed lekker “goedkoop”geslapen, we hebben namelijk niets hoeven te betalen voor de campingplaats. Het was een gemeentecamping waar men een plaatsje kon uitzoeken, er zou vervolgens iemand langskomen om af te rekenen, maar we hebben niemand gezien.

Vanmorgen om 8.30 vertrokken naar de Col du Donon met een hoogte van 820 mtr, met een lengte van 18,5 km. De eerste kilometers gingen vrij gemakkelijk met een stijgingspercentage van zo‘n 4 a 5 %. De laatste 6 kilometers werd het wat steiler, maar al met al was deze klim goed te doen, en eenmaal boven werden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht over de Vogezen. Na de top volgde het leukste, een afdeling van 9 km waar de benen eindelijk rust kregen.

Via een drukke doorgaande weg fietsten we richting de col de steige waar we halverwege getrakteerd werden op een fontein waar we de bidons met heerlijk koud bergwater konden bijvullen, we hebben ons ook even lekker opgefrist en vervolgens rustig aan verder geklommen naar de top. Bovenop de top was een klein meertje waar we ons langs de waterkant nestelden en ons opmaakte voor de lunch.

Na de lunch begonnen we aan een schitterende lange afdaling met goed lopende bochten. We werden voor een bocht nog even voorbijgesneld door een Ferrari, die met luid gebrul zijn weg vervolgde. Eenmaal beneden begaven we ons op weg naar de “route du Vin”een prachtige route door de wijnranken van de Elzas. We namen de alternatieve route die zwaarder was dan de toeristische, en werden prompt getrakteerd op hellingen van 14 tot 16%. Maar wat een prachtig uitzicht. Wat kan een mens zich nog meer wensen dan een helling tussen de wijnranken van 16% met het zonnetje dat brandde rond de 40 Gr, met een bidon vol met lauw water.

Onderweg nog even bij een bakker aangeschoten om water en Streusel te tanken. De Route du vin was een aaneenschakeling van prachtige dorpjes kenmerkend voor de Vogezen. We volgden de weg naar Rouffach waar we onze tent hebben opgeslagen voor vannacht. Onderweg hiernaartoe zagen we boven ons wel 10 ooievaars, en hier in het dorp is bij de heksentoren een nest. Voordat we de tent hebben opgeslagen hebben we nog even snel inkopen gedaan, zodat als we aankwamen we onze tank meteen konden bijvullen, Stokbrood, kaas en eendenpaté en natuurlijk een lekker koud biertje.

Voor vanavond gaan we in het stadje op zoek naar een pizza, zodat we de verloren calorieren van vandaag weer bijgevuld hebben.